May 12, 2017

Scandinavian Trips (Norway - Bergen) Part 3

Assalamualaikum..

Berjumpa lagi kita untuk cerita yang seterusnya. Cerita saya ni masih lagi di hari ke-2 di Bergen, Norway yee. Setelah settle membersihkan tahi burung di jacket my sis..kami keluar semula. Benda pertama yang kami nak lakukan adalah..lunch. Tempat yang kami tujui adalah Fish Market lah. Daripada malam pertama di Bergen kami berkira-kira nak dinner kat situ, tetapi boleh pergi tertidur sebab jet lag..hahaha.

Harga makanan di Fish Market ni kami dah agak tahu..kamipun memang bersedia lah nak kuarkan duit sebab kami fikir, hanya that day berkesempatan nak merasa makanan kat situ sebab kami bakal meninggalkan Bergen keesokan hari.

Sebelum decide nak makan kat restaurant yang mana satu, kami round dulu market yang tertutup tu. Tengok salmon ni..Gravraxs. Saya makan salmon ni time breakfast di hotel. Sedap jugak. Pernah tengok cara nak masak salmon ni..just gunakan garam, gula dan dill. Bungkus dan simpan dalam fridge..tak masak pun. Sedap tau...

Restaurant dalam Fish Market tu just 3-4 buah jer. Kami random jer pilih restaurant. My sis order creamy mussle dan saya order prawn with rice. Sebelum order, kena lah confirm dulu yang dorang ada letak wine ke tak. Selalunya untuk seafood, dorang akan letak wine untuk hilangkan hanyir. Bila ditanya, yes dorang memang letak wine. Berkali-kali saya remind jangan letak wine..waiter tu menyakinkan kami dia takkan letak wine. Untuk satu meal ni harganya lebih kurang 180 NOK. Memang mahal lah kan. Apa salahnya untuk sekali tu jer makan..hehehe. Untuk plain water, dorang tak charge. Taste makanan kami order ni kira sangat ok. Seafood dan salad sangatlah fresh. Eh..macam mana ada nasi di Norway??? hehehe..saya rasa sebab chef kat sini ada yang Japanese..boleh dapat nasi dah juga sushi kat Fish Market ni.

Dah settle lunch semua..kami nak sambung explore Bergen. Seronok betul bila tengok cuaca yang suram di waktu pagi sudah bertukar menjadi cerah di waktu tengahari. Langit biru mula kelihatan. Cantik betul Bergen di waktu cuaca sebegitu.


View Bryggen yang saya snap dari Fish Market

Kami berjalan menuju counter ticket yang building putih tu untuk ke Mount Floyen. Ada tram yang boleh bawa kita ke Mount Floyen dengan bayaran 90 NOK. Dari atas Mount Floyen ni boleh nampak view Bergen. Malangnya time kami nak beli ticket, amoi jual ticket tu cakap ada technical problem..tram tak dapat nak operate. Dia tak dapat nak confirm bila boleh operate macam biasa. 

Saya bagi idea kat my sis..apa kata gi narrow street dulu..then dia ok. Untuk ke narrow street tu, start dari belakang building putih tu jer. Apa ada di narrow street?? Sebenarnya narrow street ni adalah sebuah perumahan area Bergen ni. Rumah-rumah area tu rapat-rapat dan comel-comel. Terletak pula dilereng Mount Floyen. Bila susuri jalan di narrow street ni, kita seolah-olah mendaki jalan yang berbukit. Activity nilah saya nak sangat buat sebelum ke Norway ni. Syukur tercapai jua impian..hehehe. Jom layan photo...

Hmm..tempat ni sangat aman tenteram, bersih, cantik and unik.

Perumahan ni sunyi sangat...tak nampak rupa macam ada orang. Sesekali jumpa tourists macam kami..tak ramai sangat. Yang lagi satu saya perasan, dorang ni takde kereta ke?? Kalau ada tak kan park kat bawah nu..jenuh jugak nak menapak..pelik..pelik. Dari pembacaan saya, penduduk kat area ni tak kisahpun tourist jalan-jalan area ni.


Suka tengok view ni...i wish one of the house is mine...

Kalau permukaan jalan terlalu curam..cobble stone disusun bertangga gini pulak..

Disebabkan rumah rapat-rapat sangat..tanam pokok bunga depan pintu gini pun boleh..hehe

Aduhai kecik betul pintu ni...kalau orang gemuk tak muat nak masuk..

Standard pintu gini pula..orang tinggi kena tunduk nak masuk..hehehe..

suka sangat lah saya tengok depan rumah-rumah kat sini..

YANG PALING BEST SEKALI...SAYA JUMPA BUNGAAAAA....

Saya rasa bunga ni sejenis daisy

Tulips yang comel di depan sebuah rumah

Bunga ni belum kembang

Purple+blue bell flowers..letak nama sendiri..hehehe

Nama bunga ni Grape Hyacinth...yang paling saya suka tengok...kalau kembang lagi cantik. Yang kembang saya jumpa di Denmark kalau tak salah...nanti saya share.

Saya tanya adik saya...saya tunjuk kat mak ke photo saya dari facebook atau IG..then dia cakap ada...tapi mak lebih berminat nak tengok photo bunga yang saya share daripada photo saya bergambar dengan view...hahahaha. Like mom like daughter..haha

Greens make me fall in love with nature

Panjat punya panjat, akhirnya kami disajikan dengan view bumbung rumah

Teringat quote "Life is a climb. But the view is great"...it absolutely right!!!

Tolonglah jangan kisah saya letak photo terlalu banyak dalam entry ni..hahaha...sebab saya sangat suka semua photo yang saya snap..heheheh

Ayuh turun..time ni tetiba sejuk giler..hujan turun tapi tak berapa lebat. Rupa-rupanya yang turun tu bukan hujan, tapi ketulan ice sebesar 1mm gitu..ohhh patutlah sejuk sangat. Ice tu turun tak lamapun..dalam 5 minit gitu

Hari masih lagi awal. Kami masih berharap agak Mount Floyen tram akan ok. Kami ingin cuba lagi ke counter ticket tram tu selepas kami ke Bergen Central Station. Tujuan ke sana adalah untuk beli bus ticket ke Gudvangen keesokkan hari. Kisah ke Gudvangen tu saya akan cerita nanti-nanti ye. Untuk ke central station, kami perlu melalui sebuah taman yang sangat luas. Di tengah taman ni terdapat sebuah kolam yang sangat luas.

Bestnya tengok deretan rumah kat atas bukit tu...

Taman ni memang best..yang tak bestnya, anjing banyak sangat.

Bunga disekitar taman

View ni saya snap on the way ke central station


Bila dah sampai central station, tak jumpa pula information counter ataupun ticket counter. Saya macam biasa lah...menggelabah lah...apa taknya..takut tak dapat tengok fjord esok tu. My sis dah cakap dah esok tu boleh jer beli kat driver bus..tapi saya degil nak datang check kat station awal-awal. Risau betul saya ni...my sis cool jer...hahaha. Walaupun my sis dah berapa kali yakinkan saya...saya still risau jer. Haishh..my sis jer leh tahan perangai saya ni...hahaha. 

Activity kami that day belum selesai ye. Kami balik lagi sekali ke hotel untuk rest kemudian keluar lagi bila nak senja. Tujuan kami adalah nak tengok sunset di Mount Floyen. Bila sampai di counter ticket..alahai..still tak operate lagi. Amoi tu macam bagi harapan yang tak lama lagi dah boleh ok..kami tunggu dalam kesejukkan. Syukur, 5 minit selepas tu tram tu dah ok..

Jommmm...

Mount Floyen tram ni bukan saja berperanan sebagai transport untuk tourist naik ke Mount Floyen, ia juga adalah public transport bagi penduduk yang duduk di lereng-lereng bukit tu..ohh baru lah tau...sebelum sampai di last station puncak Mount Floyen, tram ni akan stop di beberapa station. Tram ni ala-ala tram yang dekat Hong Kong tu..The Peak.

Bergen disimbahi cahaya senja..

I missed this moment

Di Mount Floyen ni boleh juga buat activity hiking ataupun jungle tracking...macam kami ni dah sampai nak dekat senja, tak elok lah masuk hutan..hehehe.

Asalnya nak tunggu sampai matahari menghilangkan diri..tapi kami dah tak tahan sangat sejuk. Last tram untuk ke bawah adalah 9pm..sunset pula nak dekat 9pm..macam tak sesuai pulak kan. Kang terlepas tram mahu pengsan nak turun ke bawah..hehe.


Jom turun...tram ni melalui dicelah-celah batuan gunung, tepi dan bawah rumah orang

Bergen disimbahi cahaya keemasan...love this moment

 
Suasana yang amat tenang. One full day kami spent di Bergen. Lebih dari cukup sebenarnya sebabnya semua attraction places sekitar hotel saja. Yang buat saya suka sangat Bergen kerana...bandar kecil ni sangat bersih..setiap sudut semuanya cantik..rumah-rumah di lereng bukit sangat cantik tersusun dan berwarna-warni..bandar ni juga tak terlalu bz dan tak terlalu sunyi..dan saya cukup puas dengan experience yang saya lalui di sepanjang hari di Bergen..experience yang tiada nilainya.

Sebelum balik ke hotel kami singgah lagi di Fish Market..saya ingin cuba makan smoked herring yang diceritakan oleh mulan dalam blog beliau http://o-mulan.blogspot.com. Makan besar lah kami berdua malam tu..hahahaha. Smoked herring sebesar tu harganya adalah 30 NOK. My sis suka sangat smoked herring ni. Ikan ni ada banyak tulang tapi tulang tu tak keras dan tajam sangat..kalau termakan pun tak bahaya..hehehe.

Untuk next entry..tak sabar saya nak cerita our highlight in this Scandinavian trips, iaitu..Norway in a Nutshell. Saya akan share photo yang alam ciptaan Allah yang amat luas dan sangat mengagumkan :)

Ok dah...gi exercise jari yang lenguh sebab banyak scroll..ehehehe.

Bai 

2 comments:

  1. MasyaAllah cantiknya Norway. Seronok tgk gambar2 ni. Jauh perjalanan luas pemandangan ye sis.

    ReplyDelete